Bantningskur

Om du är överviktig och mår dåligt över det så kanske du har funderat över att testa någon bantningskur. Men det är bra att ta reda på så mycket som möjligt om vilka bantningskurer som finns och hur de fungerar innan du börjar. Det finns verkligen massor av bantningskurer och det är inte alla som fungerar, dessutom finns det faktiskt bantningskurer som inte heller är bra för kroppen. Bra att veta är också att alla bantningskurer faktiskt inte heller fungerar för alla människor.

Gå ner 5-10 kg inom någon månad. Gratis konsultation !
Effektiv Fettförbrännare, Prova för 1kr, klicka här !

Våra kroppar är olika och vi som människor är olika. Vi har olika fettförbränning och aktivitetsnivå, vilket betyder att man behöver olika ämnen och olika mycket energi. En bra bantningskur är dessutom en som man orkar hålla på med under en längre tid. Om den är alltför komplicerad eller tar för mycket tid så är ju risken stor att man inte orkar hålla i gång, vilket gör att man fuskar eller avbryter den i förtid, och då är det ju klart att den inte har fungerat.

Många tror att bantningskurer är rena mirakel. De tror på allt som veckotidningarna skriver, om att det är möjligt att gå ner väldigt många kilon på väldigt kort tid utan någon större ansträngning. Det är inte alltid så realistiskt. Utgå därför ifrån dig själv, vilken personlighetstyp du är och hur ditt liv ser ut. Om du är en ensamstående småbarnsförälder så har du förmodligen mindre tid att lägga ner på att följa en bantningskur än vad en singeltjej utan barn har. Använd ditt sunda förnuft när du väljer en bantningskur.

Under de senaste åren har GI-metoden blivit en populär bantningskur. Jämfört med många andra bantningskurer så är det ingen kur som är tänkt att använda under bara en kort period, som många andra är, utan det är tänkt att det snarare ska bli en ny livsstil. Du ska lära dig äta enligt metoden och sedan hålla det i resten av ditt liv. Om du äter enligt GI-metoden så kommer du att känna dig mätt, pigg, glad och inte sugen på söta, feta livsmedel. GI-metoden går ut på att äta mat som har ett lågt glykemiskt index, GI, och undvika livsmedel som har ett högt GI.

Glykemiskt index är ett mått på hur snabbt blodsockret höjs efter en måltid och metoden går ut på att få en jämn blodsockerkurva. I GI-metoden är det viktigt vad du äter, men det är också viktigt hur ofta du äter. Du måste äta regelbundet och inte låta det gå alltför lång tid mellan måltiderna, eftersom då blir blodsockerkurvan snarare som en berg-och-dalbana.

Det finns också flera andra bantningskurer som påminner om GI-metoden. Bland annat Montignac och Atkins utgår från det glykemiska indexet. Stenåldersmetoden är en annan bantningskur, som utgår från att man ska äta detsamma som man åt under stenåldern. På stenåldern var man troligtvis mer frisk än vad vi människor är idag. Detta beror på att man åt bättre då samt att man motionerade mer än vi gör idag.

Sjukdomar som hjärtinfarkter, depressioner och fetma var inte särskilt vanliga på stenåldern. Idag består en betydande del av vår kost av läsk, skräpmat, godis och snacks, men på stenåldern fanns inte sådana livsmedel. Att äta enligt stenåldersmetoden innebär att man äter magert viltkött, fisk, rotfrukter, nötter, bär och frukt. Man undviker mjölkprodukter, spannmålsprodukter, färdigmat, mat med tomma kalorier och livsmedel som innehåller mycket salt, socker och fett.