Diet

Att gå ner i vikt handlar egentligen om att äta mindre portioner, byta ut det man äter mot mer hälsosamma alternativ och att börja motionera. För att få mer motivation och skapa en flygande start på sin viktminskning kan det dock vara roligt att pröva en diet under en period. En diet kan göra det lättare för dig att sedan förändra dina vanor för att skapa en mer hälsosam livsstil under resten av livet. Det finns massor av olika dieter att välja bland. Just nu är det inne att använda sig av dieter som GI-metoden, Stenåldersmetoden, Atkins och Montignac.

Gå ner 5-10 kg inom någon månad. Gratis konsultation !
Effektiv Fettförbrännare, Prova för 1kr, klicka här !

GI står för glykemiskt index och är ett mått på hur snabbt blodsockret stiger efter att man ätit en måltid. Ju högre GI, desto snabbare höjs blodsockret och ju lägre GI, desto långsammare höjs blodsockret. Man ska alltid sträva för att ha en så jämn blodsockerkurva som möjligt. En jämn blodsockerkurva gör att din fettförbränning ökar och att du är mättare, piggare, gladare har mer energi. Men det är ingen traditionell bantningsmetod, utan det är en livsstil som är tänkt att fungera för resten av ditt liv, inte bara för en kortare period. Den bygger på sunt förnuft.

Man ska äta långsamma kolhydrater, magert protein, nyttiga fetter samt mycket frukt och grönt. Proteinrika livsmedel har ofta lågt GI, medan kolhydratrika livsmedel har ett högt GI och därför ska man undvika kolhydratrika saker som bröd, pasta och chips. GI-metoden är en bra diet för att minska sin vikt. Man ska också tänka på att äta regelbundet och gärna motionera för att få bäst effekt.

Att äta enligt Stenåldersmetoden innebär helt enkelt att man äter som man gjorde på stenåldern. Man äter som det var tänkt att människan skulle äta. Kosten är baserad på magert viltkött, fisk, rotfrukter, nötter, bär och frukt. Spannmålsprodukter och mjölkprodukter ingår inte i stenålderskosten, eftersom dessa livsmedel inte fanns då. Maten ska vara bearbetad så lite som möjligt, innehålla lite fett, mycket kostfiber och nästan inget salt. Kött från vilda djur utgjorde sannolikt en stor del av kosten på stenåldern och därför bestod stenålderskosten av mer protein än vad kosten gör idag.

Människorna på stenåldern var troligtvis mer friska än vad vi är idag. Detta beror på att de åt bättre samt att de motionerade mer än vi gör idag. Hjärtinfarkter, depressioner och fetma var inte vanliga på stenåldern. På stenåldern åt man inte särskilt mycket mat som består av tomma kolhydrater. Idag består ju en betydande del av vår kost av läsk, skräpmat, godis och snacks.

Montignacmetoden och Atkinsmetoden påminner mycket om varandra. Båda bygger på GI-metoden. Dieterna går ut på att man ska äta väldigt lite kolhydrater. Livsmedel med hög GI, som bröd, pasta, vitt ris och potatis är inte tillåtet att äta. Istället får man gärna äta fet mat och kött. Alla dessa metoder som utgår från GI är bantningsmetoder som är inriktade på att man så småningom ska byta livsstil. Man ska byta ut dåliga livsmedel mot bra livsmedel. På så sätt behöver man inte ha några restriktioner på hur mycket man får äta. Dieterna innebär också att man äter mat som har bearbetats så lite som möjligt. De går ut på att man ska äta mat med lågt glykemiskt index och undvika mat med högt GI.