Fettförbränning

mat
För att minska i vikt så måste man bränna fett. Fettförbränning är egentligen en komplicerad process som pågår i kroppen, men för att förklara det på ett enkelt sätt kan man säga att det handlar om att man måste göra sig av med mer energi än man stoppar i sig.

Gå ner 5-10 kg inom någon månad. Gratis konsultation !
Effektiv Fettförbrännare, Prova för 1kr, klicka här !

Oavsett om du sitter still eller om du rör på dig så kommer själva processen med förbränning att fortgå. Normalt sett så förbränner kroppen en blandning av kolhydrater, som fett eller glukos som båda är bränsle till kroppen. Hur stort förhållandet mellan dessa är, beror på vad du ätit och hur mycket du aktiverar dig.

Om du gör av med mer energi än du stoppar i dig så kommer kroppen att använda de lagrade kolhydraterna, fetterna och aminosyrorna, och på så sätt tappar du i vikt. Om du däremot stoppar i dig mer mat än du gör av med genom att du rör på dig, så kommer du så småningom att gå upp i vikt istället. Om du istället stoppar i dig exakt lika mycket som du gör av med så kommer du att stå still i vikt. På så sätt kan du enkelt reglera din vikt, genom vad du äter och hur mycket du rör dig. Det handlar dels om mängden mat som du äter, men det handlar också om vad du äter. Om du äter nyttig mat så kan du äta en mycket större mängd utan att det behöver betyda att du får i dig så mycket kalorier.

Under fettförbränning så tar kroppen alltså av sina egna lager för att omvandla detta till energi. Därför går du ner i vikt. Det är viktigt att tänka på vad du äter, när du äter och hur mycket du äter. Ju längre tid som det går mellan målen, desto mer kommer kroppen att försöka spara på de fettreserver som du redan har. Kroppen blir då inställd på svält och är rädd att inte få mat på länge igen, därför försöker den spara så mycket som möjligt på det energilager som den redan har. För att förbränna fett mest effektivt så är det bra att börja träna, eller träna mer om du redan motionerar.

Det är dock viktigt att tänka på vad du tränar, för att skapa den mest effektiva förbränningen. Vid högintensiv träning så kommer kroppen nämligen hellre att använda kolhydrater istället för fett, men vid en lågintensiv träning så använder kroppen mer fett än kolhydrater. För att gå ner i vikt så är det alltså viktigt att träna så lågintensivt som möjligt. Träning med låg intensitet är exempelvis simning och promenader, medan högintensiv träning är till exempel aerobics och snabb löpning. För att veta om träningen är lågintensiv eller högintensiv så kan du tänka på att en träning med låg intensitet är träning som pågår under en lång tid, men i ett långsammare tempo, medan högintensiv träning går i ett snabbt tempo under en kortare tid.

Att träna styrketräning är ett bra sätt att öka fettförbränningen. Du förbränner inte så mycket fett under själva träningspasset, men du bygger muskler. Muskler ger dels en starkare och fastare kropp och mer muskler ger en större energiförbrukning och därmed också en högre fettförbränning. En god kondition innebär att du har en bra syretillförsel till dina muskler. Därför ger bättre kondition en högre fettförbränning.