Gå ned i vikt

Den som vill gå ned i vikt måste helt enkelt ändra sitt levnadssätt. Målet med de ändrade kost- och träningsvanorna måste då vara att minska sin kroppsvikt och/eller andelen kroppsfett. Det finns tre alternativ ifall man vill gå ned i vikt. Antingen så minskar man sitt energiintag, genom att äta mindre portioner och nyttigare mat. Eller så ökar man fettförbränningen genom att börja träna, eller genom att motionera mer om man redan tränar lite. Det tredje alternativet är helt enkelt en kombination av att äta mindre och nyttigare och att samtidigt träna mer.

Gå ner 5-10 kg inom någon månad. Gratis konsultation !
Effektiv Fettförbrännare, Prova för 1kr, klicka här !

Det sista alternativet är förstås det bästa och mest effektiva sättet att banta. För att gå ned i vikt så måste man alltså göra av med mer energi än man stoppar i sig. Det finns inga mirakelmetoder för att gå ned i vikt, utan oavsett hur man gör så måste man antingen minska mängden energi som man stoppar i sig eller göra av med mer energi genom motionering. Däremot finns det förstås olika sätt som man kan göra detta på. Man kan till exempel välja att följa någon slags diet eller kostprogram, det finns en uppsjö att välja bland. Det är bara att prova sig fram till det program som passar just dig. Alla människor är olika och alla kroppar är olika. En diet som funkar bra för din kompis kanske inte alls passar dig. Det finns inget superbra sätt att gå ned i vikt på som fungerar för alla människor.

När man vill gå ned i vikt så är det väldigt viktigt vad man äter. Eftersom det är viktigt att minska sitt energiintag så är det noga med vad du äter. Minska energiintaget kan du dels göra genom att äta mindre portioner och dels genom att välja nyttigare alternativ till det du äter idag. Det finns smalare och nyttigare alternativ till de flesta livsmedel idag. Dessutom är det viktigt att äta regelbundet. Om man äter flera små måltider utspridda under dagen så får man ett jämnt blodsocker. Och om blodsockret är jämnt så blir man mindre trött och hungrig och då minskar man också risken för småätande.

Regelbundna måltider gör det alltså lättare att gå ned i vikt. Man ska äta tre huvudmål om dagen: frukost, lunch och middag. Utöver detta ska man äta ett par mellanmål bestående av till exempel en frukt, grönsak eller smörgås med ett nyttigt pålägg. Bra mat är till exempel pasta, ris, potatis, magert kött, kyckling, fisk, ägg, bröd, yoghurt, bönor, linser, frukt och grönsaker.

En annan viktig del av viktminskningen är motionen eller träningen. Bäst resultat får du nämligen genom att inte bara lägga om din kost, utan också komplettera detta med att röra på dig. Om man vill gå ner i vikt är det viktigt med regelbunden motion. Du behöver inte träna hårt och intensivt och inte heller så långa pass per gång. Huvudsaken är att du faktiskt rör på dig och att du gör det regelbundet. Det gör att man mår bättre, känner sig mindre trött och att man inte blir sötsugen lika lätt. Det räcker med en halvtimmes motion per dag. Promenader fungerar jättebra och även simning är en skonsam träningsform ifall man inte har tränat så mycket tidigare.