GI-metoden

GI-metoden är en populär metod för viktminskning. GI står för glykemiskt index och är ett mått på hur snabbt blodsockret stiger efter att man ätit en måltid. Tanken bakom metoden är att man mår bäst när man har en jämn blodsockerkurva och därför används GI som en värdemätning för hur bra eller dålig maten är. Ju högre GI-värde i maten, desto snabbare höjs blodsockret och ju lägre GI, desto långsammare höjs blodsockret.
Gå ner 5-10 kg inom någon månad. Gratis konsultation !
Effektiv Fettförbrännare, Prova för 1kr, klicka här !

När du äter mat med högt GI så kommer maten snabbt att brytas ner till glukos som går direkt ut i blodet i form av blodsocker. Det är inte nyttigt att ha högt blodsocker, eftersom då aktiveras kroppens försvarsmekanismer. Kroppen pumpar ut insulin i blodet för att minska blodsockret snabbt. Efter några timmar är då blodsockret lågt igen och du kommer att känna dig trött, irriterad och sötsugen. Fortsätter du att äta såhär dag efter dag så går du snabbt upp i vikt. Du småäter hela tiden eftersom du ständigt är sugen. Mycket insulin produceras hela tiden i kroppen vilket gör att fettförbränningen minskar och att fett lagras i fettcellerna.

Om du istället äter mat med lågt GI, det vill säga långsamma kolhydrater, så förbränns dessa sakta och då håller du blodsockerkurvan jämn. Fettförbränningen ökar och du blir mättare, piggare, gladare samt har mer energi. För att veta vilken mat som har ett högt respektive lågt GI-värde så finns det speciella tabeller. Där utgår man från vitt bröd som har ett GI-värde på 100, och så jämförs alla andra livsmedel mot detta. Ett lågt GI ligger under 70, medel ligger på 70 – 90 och ett högt GI ligger över 90. Men i GI-metoden tar man även hänsyn till annat än GI-värdet.

Till exempel så spelar kolhydraternas sammansättning in. Mer komplexa kolhydrater, som stärkelse i pasta har lägre GI än enklare kolhydrater, som vanligt socker i godis. Dessutom så påverkar fettet i en måltid. Om fett och kolhydrater intas samtidigt så kommer kolhydraterna att tas upp långsammare. Resultatet blir ett lägre GI. Slutligen påverkar också surhet. En sur omgivning gör att kolhydraterna tas upp långsammare och även här blir resultatet ett lägre GI.

GI-metoden är ett sätt att gå ner i vikt, men den är också ett sätt att leva. Du kan nämligen äta enligt GI-metoden för resten av livet. När du byter ut de dåliga livsmedlen mot de bra valen så kommer du att känna dig mätt längre, eftersom de långsamma kolhydraterna är mer mättande. Många dieter innebär att man helt ska undvika kolhydrater, men det fungerar inte i längden eftersom kroppen faktiskt behöver kolhydrater. För maximal viktminskning så måste du fortsätta äta kolhydrater, men välja långsamma kolhydrater med lågt GI. Det är också viktigt att fortsätta äta fett, men att välja bra fetter.

Många dieter går ut på att man ska undvika fett eller att man ska äta lightprodukter istället, men detta ger ingen bra effekt. För att få det bästa resultatet när det gäller viktminskningen så bör du också motionera. Det spelar ingen roll vad du gör, bara du rör på sig. En halvtimme eller timmes promenad varje dag är tillräckligt. Styrketräning är också bra träning om du vill gå ner i vikt.