Övervikt

2
Övervikt och fetma är inte bra för kroppen. Det ökar risken för många sjukdomar, framförallt för hjärt- och kärlsjukdomar, men också för cancer. Dessutom är det tungt och jobbigt att vara överviktig. Det kan vara svårt att hitta fina, passande kläder och det kan begränsa ens liv om man inte orkar göra sociala saker på grund av övervikten. För att gå ner i vikt så måste man helt enkelt ändra sina kostvanor och börja motionera.

Gå ner 5-10 kg inom någon månad. Gratis konsultation !
Effektiv Fettförbrännare, Prova för 1kr, klicka här !

Det finns en lång rad med bantningspiller, bantningsmedel, kosttillskott och bantningspulver som alla säger sig hjälpa till, och det kan de göra till en viss grad. Vissa kan hjälpa dig genom att minska aptiten, öka fettförbränningen, stabilisera humöret eller genom att ge dig en flygande start på viktminskningen. Men för att kunna gå ner ordentligt i vikt och dessutom kunna hålla din nya vikt så krävs det att du ändrar dina mat- och motionsvanor.

För att veta om en person anses överviktig eller anses lida av fetma så använder man sig av ett mått som kallas Body Mass Index, BMI. Det anger förhållandet mellan en persons längd och vikt. Man multiplicerar längden i meter med längden i meter och sedan dividerar man detta med vikten i kilo. Om du är 169 cm lång och väger 80 kilo och vill få reda på ditt BMI gör du helt enkelt på följande sätt: (1,69 * 1,69)/80. Det tal du får fram ger dig en indikation på hur din vikt ligger till. Den som har BMI mellan 18,5 och 25 är normalviktig, mellan 25 och 30 är du överviktig och med BMI över 30 lider du av fetma. Ett annat sätt att ta reda på om du är överviktig är genom att mäta midjemåttet. Kvinnor med ett midjemått på över 80 cm har en ökad risk för överviktsrelaterade sjukdomar och ett midjemått på över 88 cm har en hög risk för sjukdomar. Män vars midjemått överstiger 94 cm har en ökad risk för sjukdomar och om midjemåttet överstiger 102 cm innebär detta en hög risk för sjukdomar.

Övervikt ökar risken för att drabbas av sjukdomar som högt blodtryck, diabetes typ 2, hjärt- och kärlsjukdomar, sjukdomar i gallvägarna, ledbesvär, cancer, problem med luftvägarna, snarkning, sömnbesvär och svårigheter att få barn. Dessutom kan övervikt och fetma förvärra sjukdomar som du redan är drabbad av. Även psykiska besvär som depression är också vanligare om man är fet eller överviktig.

Det bästa sättet att gå ner i vikt på är att börja äta mer hälsosam mat och börja motionera. Det är viktigt att äta regelbundet. Det bör inte gå mer än tre timmar mellan målen. Frukost, lunch och middag samt ett till tre mellanmål per dag är en bra fördelning. Att äta ofta och regelbundet gör att du blir mindre trött, att blodsockret stabiliseras och att du blir mindre sötsugen. För att gå ner i vikt krävs det att du gör av med mer energi än du stoppar i dig. Det betyder helt enkelt att du antingen måste äta mindre eller byta ut kaloririka livsmedel mot magrare alternativ. Du kan också motionera mer för att på så sätt göra av med mer energi. Om du tränar regelbundet, till exempel genom att promenera, cykla eller simma, så får du också en bättre kondition och ett starkare skelett. Du blir också piggare och gladare.